karilaurila

Jätän tämän vain tähän

  • Taulukko TEM:n analyysistä 31/2011 TYÖTTÖMYYSTURVAN MENETTÄMINEN TYÖVOIMAPOLIITTISESTI MOITITTAVAN MENETTELYN TAKIA
    Taulukko TEM:n analyysistä 31/2011 TYÖTTÖMYYSTURVAN MENETTÄMINEN TYÖVOIMAPOLIITTISESTI MOITITTAVAN MENETTELYN TAKIA

Toisinaan julkiseen keskusteluun nousee rikoksista seuraavien rangaistuksen oikeudenmukaisuus.  Usein tuomio koetaan liian pieneksi rikoksen vakavuuteen nähden ja jos kansa saisi päättää, niitä kiristettäisiin.  Yleisen oikeudentajun kannalta onkin tärkeää, että rikoksesta seuraava rangaistus on jossain suhteessa yleiseen mielipiteeseen.  Työministeriö onkin pohtinut ainakin jo vuonna 2011 työttömän moitittavasta käytöksestä seuraavia sanktioita suhteessa erilaisista rikoksista seuraaviin rangaistuksiin. (Kuva).

Paljon porua herättäneen aktiivimallin jatkoksi työministeriö on nyt laatimassa jatko-osaa, jossa työttömän olisi haettava osaamistaan vastaavia työpaikkoja ja raportoitava niistä viikottain.  Unohduksesta tai kieltäytymisestä (moitittavasta käytöksestä) johtuvat sanktiot yhdistettäisiin nyt käytössä olevien lyhyempien karenssien sijasta yhteen 60 päivän mittaiseen karenssiin.

Sanktio tulisi siis olemaan samaa tasoa, kuin esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta, törkeästä kunnianloukkauksesta tai kuolemantuottamuksesta.

Taulukko on peräisin TEM:n analyysistä 31/2011 TYÖTTÖMYYSTURVAN MENETTÄMINEN TYÖVOIMAPOLIITTISESTI MOITITTAVAN MENETTELYN TAKIA" (pdf) sivulta 49 luvusta 8. "Työttömyysturvan seuraamusjärjestelmän ankaruus rikoksista tuomittaviin seuraamuksiin verrattuna".

Tämä siitä huolimatta, että työtä tekevien osuus työikäisistä 18–64-vuotiaista suomalaisista oli vuonna 2016 suurempi kuin kertaakaan 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa.  https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005514805.html 

Taikka siitä, ettei Suomen valtio ole vuosiin velkaantunut kuin lähinnä itselleen sekä syntyvän uuden velan verran että velkakirjoja on voitu ostaa pois markkinoilta yli toinen mokoma https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005514650.html

Ongelmamme onkin kasvava eläkeläisten lukumäärä suhteessa työssäkäyviin.  Sille voitanee tehdä jotain muutakin, kuin kyykyttää kohtuuttomasti työttömiä.

Onkohan työnantajilta muuten selvitetty ja millä tasolla, miten he suhtautuvat tulossa olevaan hakemustulvaan, jossa suuressa osassa hakemuksia motivaattorina tulee olemaan vain muuten seurauksena olevan karenssin välttäminen?

Tässä vielä linkki TEM:n mietintöön: https://tem.fi/dms-portlet/document/2/365539

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän karilaurila kuva
Kari Laurila

Tämä jäi linkittämättä. 60 päivän karenssioletus perustuu valmisteilla olevan lain luonnostekstiin.

"Viime kesänä lausuntokierroksella ollut esitys nostatti vastalausmyrskyn. Tuolloinen luonnos lähti siitä, että työttömällä olisi velvoite hakea vähintään 12 työpaikkaa kolmessa kuukaudessa. Laiminlyönnistä langetettaisiin työttömälle 60 päivän korvaukseton karenssi."

https://www.talouselama.fi/uutiset/al-tyoministeri...

Toimituksen poiminnat